Navlepilleri om dyrevelfærd (eller mangel på samme) i jagthundetræning

Navlepilleri om dyrevelfærd (eller mangel på samme) i jagthundetræning

Da TV2 for et par uger siden sendte det to Operation X dokumentarer om træningsmetoderne på Helgstrand Dressage, lød der ramaskrig både i ind og udland, selvom Andreas Helgstrands ridning og heste længe (selv for mit ikke-så-trænede øje) længe har sladret om, at træningen blev forceret i jagten på resultater.

I kølvandet spyttede jeg dette indlæg ud på min Facebook-side, der ellers svømmede over i hvalpebilleder på det tidspunkt:

"Vi tager lige en afstikker fra de søde hvalpebilleder, for bølgerne går højt i hesteland for tiden, og der er langt om længe kommet fokus på dyrevelfærdsproblemerne i ridesporten. Jeg har selv været på en rejse, hvor det er gået op for mig, at man kan have hest og ride på en helt anderledes måde, end jeg oprindeligt blev introduceret til.
Men lad os ikke glemme, at det at udsætte dyr for stress, smerte og ydmygelse i præstationens navn ikke er forbeholdt hverken Andreas Helgstrand eller hesteverdenen.
Der er måske ikke så store økonomiske interesser i jagt- og markprøvehunde, men der sker rigeligt af uetiske ting derude, drevet af store egoer, i jagten på titler og præmieringer. Og der er mange steder samme fokus på at pace unge dyr igennem prøvesystemet, for jo yngre hunden er, jo flottere præstation må det jo være.
Så får du kaffen galt i halsen over blødende heste i Operation X, burde du måske også rydde op i skuffen med pighalsbånd og "elværktøj", og afholde dig fra at praktisere væmmelige tvangsapporteringer.
Det allersværeste ved at sælge hvalpe er, at finde kommende ejere, som vi har tillid til, har deres etiske kompas i orden. Og samtidig vide, at vi engang imellem kommer til at ramme ved siden af. Men der lader heldigvis også til at være en kultur ændring i gang.
Det var bare det."

Min mand og jeg har et lille stueopdræt af den stående jagthunderace korthåret vizsla. Og selvom det moderne, positive træningsmetoder er på fremmarch, er især markprøvesporten stadig præget af gammeldags, hårdhændede metoder.




Samtidigt er jeg uddannet biolog, så jeg har en svaghed for fakta og evidens ;-)

Jeg gør mig mange tanker om hunde, hundetræning, jagthunde og kulturen blandt hundeførere, og denne blog er oprettet så jeg har et sted, hvor jeg kan få afløb. Hvis der er nogen, der vil læse med, er det bare dejligt :-)

Comments

Popular posts from this blog

Fakta og evidens